International Vegetarian Union
Mitul Calciului
de Eric Karlsson, DN ND
From the Australian Vegetarian Society

English - Español - Français - Romana

Exista un numar de mituri despre dietele vegetariene cum ar fi mitul proteinelor, al fierului, si al vitaminei B12. Se simte ca mitul proteinelor devine incetul cu incetul mai putin problematic desi inca este la ordinea zile, dar cel mai mare mit in prezent este probabil mitul calciului. Se pare ca absolut toti cei care se ocupa de nutritie inca recomanda lapte si produse lactate, si adesea in cantitati mari, pentru a asigura rezerva de calciu. Majoritatea oamenilor cred ca trebuie sa mananci produse lactate pentru calciu si ca produsele lactate sunt cele mai bune pentru a preveni osteoporoza, o boala a pierderii de calciu si alte minerale alcaline din schelet, ceea ce rezulta in oase fragile. Majoritatea oamenilor cred ca aceasta se poate intampla numai cand exista prea putin calciu in dieta dar acest lucru este fals.

Toate acestea sunt in mare majoritate probabil rezultatul publicitatii facute de industria produselor lactate care timp de decenii ne-a "informat" cu succes cat de bune sunt laptele si produsele lactate pentru sanatatea noastra. Multi oameni de asemeni tind sa creada ca daca un pahar de lapte pe zi este bun, atunci trei sau patru pahare trebuie sa fie inca si mai bune.

Aici vom privi un pic mai departe in dieta, care este cel mai important factor in aparitia osteoporozei - o problema foarte actuala si de importanta speciala pentru femei.

Osteoporoza nu este cauzata de lipsa calciului in dieta. Este cauza de un exces de acid in dieta, ceea ce obliga corpul sa dirijeze calciul catre schelet. Este adevarat ca produsele lactate contin mult calciu, dar la fel de adevarat este ca oamenii care au nivele mai ridicate de aport de calciu din produse lactate au nivele mai ridicate de osteoporoza. Faptul ca mitul calciului a supravietuit este in foarte mare masura datorat gandirii cantitative superficiale.

Cercetarile moderne arata ca populatiile care au un aport mai scazut de calciu au de fapt un schelet mai puternic. Acest lucru poate fi explicat prin aceea ca populatiile care mananca in cantitati mari alimente bogate in calciu mananca de asemeni si alimente ce formeaza acizi care jefuiesc corpul de calciu. De exemplu, branza care este foarte bogata in calciu este de asemeni foarte bogata in proteine si daca este consumata in exces sau impreuna cu prea multe alte proteine, va genera pierderi de calciu si alte minerale alcaline.

Calciul si alte minerale alcaline sunt pierdute prin aportul de prea multe alimente generatoare de acizi iar saracia in calciu a dietei are o foarte mica, daca nu inexistenta (cu exceptia infometarii) relatie cu aportul real de calciu. Cea mai mare cercetare din lume asupra dietei arata ca populatiile unde aportul de calciu din produse lactate este ridicat, nivelul osteoporozei (ca si a multor altor boli) este cel mai ridicat. Aportul de calciu din produsele lactate si tablete de calciu nu previn osteoporoza. Osteoporoza este prevenit si tratata pur si simplu prin evitarea generarii ei.

Mai multe investigatii medicale separate din intreaga lume au stabilit ca osteoporoza are foarte putin de a face cu aportul de calciu dar foarte multe legaturi cu aportul de proteine. British Medical Journal a raportat ca aportul de calciu este complet irelevant pierderii oaselor. American Journal of Clinical Nutrition a scris in 1970 "Osteoporoza este de fapt o boala generata de un numar de lucruri, cel mai important dintre ele fiind aportul excesiv de proteine".

Vegetarienii nu au la fel de mult osteoporoza ca si omnivorii. American Journal of Clinical Nutrition a publicat cel mai mare studiu facut vreodata asupra osteoporozei in 1983. Cercetatorii au descoperit ca la varsta de 65 de ani, femeile vegetariene aveau 18% pierderi osoase iar cele ne-vegetariene aveau 35%. Cifrele echivalente pentru barbati erau 3% si 7%. Cifrele pot fi explicate de faptul ca desi vegetarienii mananca de obicei prea multe proteine, ei nu mananca la fel de multe proteine ca si mancatorii de carne, si, mai mult, ca proteinele sunt de mai buna calitate.

Un studiu pe termen lung a aratat ca pentru o cantitate de 75 grame aport zilnic de proteina mai mult calciu este pierdut in urina decat absorbit din dieta. Cateva studii confirma faptul ca cu cat mai multe proteine sunt consumate, cu atat mai mult calciu este pierdut.

Femeile africane Bantu au un aport zilnic de numai 350mg de calciu. Ele nasc in medie 9 copii pe care ii alapteaza natural timp de doi ani, dar ele nu sufera niciodata de deficiente de calciu.

Scheletul se comporta ca o magazie de calciu si alte minerale alcaline. Nivelul pH-ului (masura a aciditatii sau alcalinitatii) sangelui este vital si trebuie pastrat suficient de constant, altfel murim. Corpul cu intelepciunea sa innascuta astfel aduce minerale alcaline in sange din schelet, daca mancam prea multe mancaruri generatoare de acid. Bauturile nealcoolice, medicamentele, fumatul, sarea, zaharul, cafeaua si ceaiul pot contribui de asemeni la osteoporoza. Exercitiile fizice sunt de asemeni de mare importanta pentru prevenirea osteoporozei.

Pentru a concluziona: laptele de vaca in starea sa naturala este o hrana perfecta pentru viteii cu cresterea lor rapida. Prea multe produse lactate, in special in forme deranturate vandute prin supermarketuri pot genera probleme de sanatate. Problemele cu calciul sunt evitate in cel mai simplu si eficient mod prin pastrarea unei diete echilibrate alcaline.

Referinta: Diet for a New America (Dieta pentru o Noua America), John Robbins.


| Articole | Books | FAQ | Agenda Mondială | IVUMail | Membrii | Știri | Celebri | Fraze | Rețete | What's New | Evenimente mondiale | Căutare |

IVU Index
Maintained by John Davis - webmaster@ivu.org
Traducerea : Stefan Kocsis skocsis@gemma.geo.uaic.ro